<

Chokladtryffelkladdkaka

Kladdkaka. Chokladtryffel. Karamelliserade cashewnötter. Och lite grädde på det.
Det blir en jävligt god chokladdessert!

Jag älskar choklad, därför är det inte konstigt att detta är min nya favorit med stort F.
 
 
Denna kaka kan lätt mätta 12 dessertmagar. Man orkar verkligen inte ta en för stor bit. Eller iallafall inte äta upp den! Hela kakan går att göra klart några dagar i förväg. Den är lika god samma dag som två dagar senare.

Kladdkaka
100 g smör
3 msk kakao
2 st ägg
2 dl socker
1,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader och smöra en 24 cm springform. Smält smöret och blanda i kakao.
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vaniljsocker, salt, mjöl och det smälta kakao/smöret.
Häll i formen och grädda i 16 min. Låt svalna på galler och ställ in i kylen.

Tryffel
1 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad, hackad
 
Koka upp grädden och smöret. Tag från plattan och rör ner chokladen. Ställ i kylen och låt svalna en timma.
Häll chokladtryffeln över kladdkakan och se till så att tryffeln täcker hela kakan.
Ställ in i kylen och låt stelna till i kylen i minst en timma.

Karamelliserade nötter har jag gjort enligt detta recept. Uteslut inte dessa för de gör verkligen hela kakan komplett.
Hacka de karamelliserade nötterna och strö över kakan när tryffeln har stelnat. Klart att avnjutas!
 





/Isabella

Kommentarer

Tack för den, Bella. Jag som försöker hålla igen på kalorierna. Härmed är det kört. Kakan ska bakas, snarast. Noa, Hannes och Mikael dreglar, de också...

Svar: Gör den och ta en liten bit :)
Isabella Märta

2012-09-16 // 20:51:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback