<

Äppelmuffins deluxe


Muffins med vaniljkräm, smörstekta äpplen och smuldeg. Dessa muffins är min systerson Albins favoriter. Bakade dom till honom idag eftersom att det är hans namnsdag. Han lyckades trycka i sig en jättemuffins + två stycken till. Det ser jag som ett väldigt bra betyg. Därför tänkte jag dela med mig av detta recept. Det är lite pill med förberedelserna men det är det värt!
Jag bytte ut alla mejeriprodukter mot mjölkfria alternativ(mjölkfrittsmör och havredryck) eftersom att Albin är allergisk. Det funkade utmärkt!


ca 24 stycken

Börja med att göra vaniljkrämen (om du inte köper färdigt pulver)
1 äggula
1 1/2 msk socker
1/2 msk potatismjöl
1 1/2 dl mjölk
1 tsk vaniljpulver
Blanda ihop allt i en kastrull och vispa på medelvärme tills krämen tjocknar. Det får ej koka. Tag av från plattan och låt svalna.


Smörstekta äpplen
1-2 äpplen
2 msk smör
1 msk socker
1 tsk kanel
Skala, rensa och skär äpplena i mindre bitar. Stek i smöret och häll över socker och kanel. Låt stå och steka på låg värme i 5 min. Tag från plattan.


Smuldeg
50 g rumsvarmt smör
3/4 dl havregryn
3/4 dl vetemjöl
1/2 dl socker
Blanda ihop havregryn, vetemjöl och socker i en bunke. Lägg i smöret och knåda ihop till en deg.


Muffinssmet (jag använde Leilas grundrecept)
100 g smör
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Sätt ugnen på 200 grader. Klä en muffinsplåt med muffinsformar.
Vispa ihop ägg,  strösocker och vaniljsocker tills det blivit poröst. Rör ner smält smör och mjölk.
Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt i en bunke, rör sedan ner det i smeten. Blanda bara tills smeten gått ihop, inte för länge.

Nu är det dags att fylla muffinsformarna
Fyll formarna till hälften med muffinssmet. Klicka i vaniljkrämen, ca 2 tsk i varje muffins.
Tryck försiktigt ner några äppelbitar. Smula över smuldegen. Avsluta med att strö lite kanel över muffinsen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min, eller tills de är gyllenbruna och klarar "stickprovet".
Låt svalna på ett galler. Klart!



Trackback